Nico's Adams Gear
In 2017 ontving Nico een prijs aan de Internationale Sommerakademie van de Universität Mozarteum Salzburg en maakte hij in hetzelfde jaar zijn debuut op het Salzburger Festival.
Sinds 2019 is hij lid van The Wave Quartet, een marimba-ensemble opgericht door Bogdan Bacanu in 2008. Met dit ensemble is hij te horen op het Sony Classical-album Carmen. Concerten brachten hem naar prestigieuze zalen zoals de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein, de Philharmonie Luxembourg, het Athenäum in Boekarest, het Musikverein Graz en de Stiftung Mozarteum Salzburg, evenals naar festivals zoals de Heidelberger Frühling en het Grafenegg Festival, waar hij optrad met het Tonkünstler Orchestra onder leiding van Yutaka Sado. Een hoogtepunt van het seizoen 2024 / 25 was een concert in de Kölner Philharmonie, waar The Wave Quartet Bachs Concerto in C groot (BWV 1061), gearrangeerd voor vier marimba’s, uitvoerde samen met de Academy of Ancient Music.
Nico is ook een van de oprichters van Motus Percussion, het ensemble dat in 2021 door Christoph Sietzen werd geïnitieerd. Met Motus trad hij op in het Wiener Konzerthaus, het Brucknerhaus Linz en bij Wien Modern, waar zij de wereldpremière gaven van een werk van Georg Friedrich Haas, uitgezonden door de Oostenrijkse radio Ö1. In de zomer van 2024 voerde het ensemble Gérard Grisey’s Le Noir de l’Étoile uit tijdens de Salzburger Festspiele.
Naast zijn kamermuziekactiviteiten is Nico Gerstmayer ook gevraagd als solist en orkestgast. Hij trad op met orkesten zoals het Romanian National Orchestra, waarmee hij als solopaukenist onder leiding van Christian Mandeal door Europa toerde, en verscheen als solist met orkesten waaronder het Munich Chamber Orchestra. Hij nam deel aan internationale festivals zoals PercuFest in Valencia en Murten Classics in Zwitserland.
Sinds 2022 bekleedt hij tevens de functie van paukenist en slagwerker bij het Bruckner Orchestra Linz. Nico Gerstmayer speelt op instrumenten van de Nederlandse fabrikant Adams Musical Instruments.